آموزش HTML – درس اول – آشنایی با HTML - طراحی سایت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طراحی سایت
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 1
کل بازدید : 11753
کل یادداشتها ها : 11
------------------------------------------------------


------------------------------------------------------

نوشته شده در تاریخ 96/11/12 ساعت 3:0 ع توسط متین تیماسی


HTML مخفف Hyper Text Markup Language (زبان نشانه گذاری ابر متن) می باشد و یک قالب فایل کامپیوتری است که در آن، صفحات وب ذخیره و نمایش داده می شوند. یک صفحه HTML در واقع یک فایل متنی با کدها و برچسبهای ویژه است که به مرورگر می گوید چگونه فایل را نمایش دهد.

ساختار یک صفحه وب چگونه است؟

قبل از شروع هر کار ابتدا باید تعیین کنیم که چه چیزی می خواهیم و هدف از آن چیست چرا که انجام هر کاری بدون تعیین هدف کاری بیهوده و بی نتیجه خواهد بود. در ساخت صفحات وب هم همینگونه است. ابتدا باید بدانیم چه نوع صفحه ای و برای چه کاری می خواهیم طراحی کنیم و اجزای آن را بدانیم و سپس اقدام کنیم.

اهداف این جلسه:

  • درک مفهوم وب و آشنایی مقدماتی
  • اصول مهم در طراحی صفحات وب
  • مزایا و محدودیت ها

به طور معمول اجزای یک صفحه وب ساده شامل عنوان، تیترها، متون عادی، امضاها، تصاویر و پیوندها و فرم ها می باشند که در ادامه به اختصار توضیح داده میشوند و در جلسات بعدی به طور مفصل درباره هرکدام صحبت خواهد شد.

دوره آموزش html

عنوان یا Title

عنوان صفحه بخشی است که معمولا در خود صفحه نمایش داده نمی شود و مرورگرها آن را در قسمت بالای سمت چپ صفحه نمایش می دهند.

تیترها یا Heading

تیترها بخش هایی از یک نوشته می باشند که به صورت بزرگتر و پررنگ تر از متون عادی نمایش داده می شوند و می توانند به صورت تودرتو و تا بیش از 6 سطح عمق داشته باشند. یعنی تیتر اصلی که با H1 نمایش داده میشود تا تیترهای فرعی تر که از H2 تا H6 هستند.

متون عادی:

متون عادی همان متونی هستند که به صورت پاراگراف و یا بلوک نوشتاری در صفحات مشاهده می شوند. برای مثال همین متنی که در حال مطالعه ی آن هستید جزو متون عادی و یا Text قرار دارند.

امضا:

معمولا در پایین صفحات نام نویسنده مطلب به صورت لینک به آدرس پست الکترونیکی وی و با آدرس صفحه ی اینترنتی اش نمایش داده می شود که از آن با نام امضا یاد می شود.

تصاویر:

تصاویر از جمله عناصری اند که برای زیبا سازی صفحات و ایجاد زرق و برق بکار می روند و به گیرایی مطلب کمک می کنند.

پیوندها:

به بسیاری از موارد مختلف از جمله صفحات وب، آدرس پست الکترونیک، فایل ها، تصاویر و… می توان پیوند (لینک) داد تا بتوان مخاطب را به جای مورد نظر ارجاع دهید.

فرم ها:

محیط هایی هستند که مخاطبین از طریق آنها می توانند به شما مطالبی ارسال نمایند و یا فایلی را آپلود کنند.

بخشی از صفحات وب نیز وجود دارند که برای مخاطب قابل مشاهده نیستند و معمولا برای راهنمای طراح بکار برده می شوند که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شناسایی و متاتگ ها که اطلاعات طراح شامل نام، آدرس وب، پست الکترونیک و … می باشند و برای معرفی به موتورهای جستجو بکار می روند و توضیحات که متونی هستند در داخل کد اصلی و هنگامی استفاده می شوند که طراح قصد اضافه کردن توضیح به یک بخش از کد را داشته باشد تا در مراجعات بعدی اش کار را راحت تر انجام دهد.

نکته: همیشه سعی کنید از توضیحات اسفاده کنید. ممکن است در ابتدا کد های شما فقط چند سطر باشند ولی با پیشرفت کار گاهی کدها تا چندین صفحه هم افزایش می یابند و لذا برای جلوگیری از سردرگمی از همین ابتدا به اضافه کردن توضیحات خود را عادت دهید. در جلسات بعدی نحوه انجام اینکار توضیح داده خواهد شد.

مزایا و محدودیت ها

HTML یک مجموعه تگ و کد استاندارد شده می باشد بنابراین هر مرورگر وب می تواند هر سند وب را بخواند و مرتب کند. این استاندارد توسط کمیته ای که استاندارد های اینترنت را بازبینی می کند تهیه شده است. این عمل (استاندارد سازی) باعث می شود که طراح مطمئن باشد اغلب مرورگر ها قادر خواهند بود آنچه که طراحی و منتشر کرده برای سایرین به همان نحو قابل نمایش باشد. از آنجایی که تمام مرورگر ها می توانند تگ های HTML4 را بفهمند و تفسیر کنند، نویسندگان فقط درگیر محدوده ی داخلی آن تگ ها هستند تا مطمئن شوند صفحاتشان در بیشترین حد ممکن در دسترس قرار می گیرد.

امروزه با ورود نسل جدید html با نام html5 استاندارد جدیدی اضافه شده است که توسط مرورگرهای قدیمی پشتیبانی نمیشود بنابراین اگر خواهان مشاهده و استفاده از امکانات html5 در وبگردی خود هستید حتما مرورگر خود را به آخرین نسخه بروزرسانی کنید.

 

منبع








طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ


           
           

هدایت به بالای صفحه